Ari Haasion teos Tekoäly ja kirjastot ilmestyy helmikuussa 2025. Kuva: yksityiskohta kirjan kannesta. |
Viimeisen vuoden aikana tekoälystä on tullut suosittu aihe ChatGPT:n läpimurron takia. Generatiivinen tekoäly, jonka avulla voidaan tuottaa tekstiä ja jolle voidaan esittää kysymyksiä, on vain yksi tekoälyn muoto. Tekoälyä voidaan hyödyntää monella muulla tavalla myös kirjastoissa.
Tekoäly muuttaa toimenkuvaa
Kirjaston merkitys on ja pysyy, eikä tekoäly tule korvaamaan sitä kulttuurista ja tiedollista antia, minkä kirjasto tarjoaa. Vuonna 1994 ensimmäinen nettiyhteys tuli Suomen kirjastoihin, ja runsaat kymmenen vuotta myöhemmin sosiaalinen media valloitti kirjastot. Nyt on tekoälyn läpimurron aika.
Miten tekoäly sitten vaikuttaa toimenkuvaan? Pelko siitä, että työpaikat vähenisivät ja työtehtäviä hoitaisivat jatkossa vain tekoälysovellukset ja robotit, on aiheeton. Todennäköistä sen sijaan on, että osa rutiineista tulee tekoälyn hoidettaviksi ja henkilökunta keskittyy vaativampiin tehtäviin.
Tekoälyn yleistyminen tarkoittaa myös koulutustarpeiden lisääntymistä aivan samalla lailla kuin 30 vuotta sitten, kun netti tuli kirjastoihin. Täydennyskoulutus on edellytys tehokkaaseen tekoälyn hyödyntämiseen kirjastoissa.
Hyvä renki, huono isäntä
Tekoälyn käyttö herättää usein voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Viime kädessä tekoälyn hyödyllisyys perustuu siihen, miten sitä käytetään ja mihin tarkoituksiin. Esimerkiksi kirjastojen palautusrobotit ovat hyvä esimerkki työtä helpottavista tekoälyyn perustuvista laitteista.
Tekoälysovelluksia on kokeiltu tiedonhaun apuna, ja tulokset ovat ristiriitaisia. ChatGPT tuottaa helposti vaikka kokonaisen esseen haluamastamme aiheesta, mutta valitettavasti se käyttää hallusinoituja lähteitä ja on usein muutenkin epäluotettava. Hallusinoidut lähteet ovat sellaisia artikkeleita, joita ei ole olemassa vaan tekoäly keksii ne.
Tiedonhaun helpottamiseksi on kehitetty myös erilaisia sovelluksia, joista esimerkiksi IrisAI:ta on kokeiltu Itä-Suomen yliopistossa ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Tulokset olivat ristiriitaisia, sillä esimerkiksi kaikkia relevantteja lähteitä ei löytynyt. Informaatikon tekemään tiedonhakuun luotettiin enemmän. Tulevaisuudessa niin generatiivinen tekoäly kuin erilaiset muutkin tiedonhaun sovellukset kehittyvät varmasti käyttökelpoisemmiksi.
Selvää on, että osa asiakkaista haluaa edelleen asiakaspalvelua ihmiseltä. Robotti ei siinäkään voi korvata meitä, mutta se saattaa osin helpottaa esimerkiksi rutiininomaisiin kysymyksiin vastaamista. Henkilökohtaista asiakaspalvelua ei kuitenkaan voi unohtaa, vaan se on asiakkaan perusoikeus.
Ari Haasio
FT, yliopettaja, tietokirjailija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
kuva: Studio Street, M. Koivuporras |
FT, yliopettaja, tietokirjailija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Haasion Tekoäly ja kirjastot -kirja (Avain) ilmestyy helmikuussa 2025.